Cum m-am documentat despre Roma


După ce aleg o destinație încep să mă documentez. Asta înseamnă ca mă apuc de citit ghiduri turistice tipărite, hărți, cărți despre bucătăria tradițională, îmi procur ghiduri audio de conversație (http://www.goethe-verlag.com/book2/IT), citesc bloguri, ascult muzica țării respective.

Timp de 3 luni clădesc în mintea mea o lume imaginară cu multe detalii pe care încerc să le rețin pentru a le folosi la destinație.

Pentru Roma mi-am procurat mai multe cărți:

  1. Roma – Top 10 Litera Internațional (2007),
  2. Roma  – Ghid turistic Ad Libri (2007),
  3. Roma – Orașele lumii, pas cu pas (2009),
  4. Roma – Ghid turistic Rao (2006),
  5. Italia – Ghid complet Aquila (2000),
  6. Italia – Key Guide Ad Libri (2008),
  7. Roma  – Hartă turistică Huber Niculescu (2007),
  8. Rome – City map Marco Polo,
  9. Doi italaieni cu bun gust – Antonio Carluccio&Gennaro Contaldo (2014) Edituta Litera,
  10. Jamie Oliver – Cu Jamie în Italia (2006) la Curtea Veche,
  11. Rome – Art&Architecture (2013).

 

 

Diferența dintre ghiduri o fac autorii. Fiecare vede lumea prin ochii lui, observă anumite detalii și face recomandări după gustul său.

De exemplu „Roma”  – Ghid turistic Ad Libri (2007) este scrisă de Jane Shaw,  o scoțiană care a copilărit la Edinburgh și s-a stabilit la Roma în anul 1990. Când a scris ghidul locuia la Roma în cartierul Trastevere. La ea mi-a plăcut descrierea amănunțită a primelor 10 atracții ale Romei și faptul că a detaliat în ordine alfabetică și alte atracții. Datorită ei am decis să vizităm Ostia și Tivoli.

„Roma – Orașele lumii, pas cu pas” (2009), textul este scris de Jennifer Griffiths, o canadiană care a studiat și a muncit 7 ani la Roma. A făcut un master în istoria artei europene, s-a specializat în limba, cultura și istoria Italiei. Mi-au plăcut cele 24 de tururi propuse pentru descoperirea Romei cu puncte de plecare, distanțe, durate, puncte de sosire, legende ale obiectivelor, locuri bune de luat masa.

În general ghidurile despre Italia sunt făcute cu ajutorul mai multor specialiști italieni, jurnaliști, fotografi sub îndrumarea unor redactori-șefi, care ajung cu completările până la a 4-a ediție a cărților.

Favorit rămâne Ghidul complet ITALIA de la Editura Aquila 93 cu care am început să încropesc colecția de cărți de spre Italia de prin anul 2000. Am ajuns la concluzia că visez la Italia de vreo 14 ani.

De mare folos mi-a fost harta de la Marco Polo pe care am cumpărat-o de pe aeroportul Fiumicino, recentă ca informații și plastifiată.

Între „Doi italieni cu bun gust – Antonio Carluccio&Gennaro Contaldo” și „Cu Jamie în Italia” parcă mai mult mi-au plăcut Carluccio&Contaldo. Ei povestesc despre mâncare ca italienii, Jamie povestește ca turistul. Când îi citești pe Carluccio&Contaldo parcă mănânci de-adevăratelea, când îl citești pe Jamie doar îți imaginezi.

Am citit și bloguri. Favorit este „Enciclopedia călătorului independent”. Totuși niciun bloger nu m-a lămurit cu organizarea unei vizite la Vatican, ne-am lămurit noi la locul faptei.

Singurul regret cu care am rămas este că nu am reușit să aloc pentru documentare atâta timp  cât mi-aș fi dorit. Despre arta și arhitectura Romei și a Vaticanului am aprofundat după ce m-am întors din vacanță.

Totuși am reușit să studiez suficient pentru câteva decizii excelente.

 

Lasă un răspuns

