Marlon Brando_Robert Lindsey_ Cântece învățate de la mama_mozaic2


Marlon Brando_Robert Lindsey_ Cântece învățate de la mama_mozaic2

 ”Mama mi-a spus că era important să decid ce vreau să fac în viață, iar tata – s-a oferit să plătească pentru educația mea până aveam să învăț o meserie. … Cred că am să mă duc la New York să mă fac actor.”

 ”Cele mai bune formații din lume veneau și plecau din  Manhattan și cântau cea mai frumoasă muzică în Harlem…aproape că mi-am pierdut  mințile de entuziasm când am descoperit muzica       afro-cubaneză. …Tito Puente și Tito Rodrighez, cele mai bune formații afro-cubaneze. … Întotdeauna am fost stimulat de ritm, chiar și de ticăitul ceasului, iar ritmurile lor erau irezistibile.”

”A fi evreu este mai degrabă un fenomen cultural decât unul genetic. E o stare de spirit. În idiș există un cuvânt, seychel, care oferă o cheie pentru înțelegerea celor mai profunde aspecte ale culturii evreiești. Înseamnă să cauți cunoașterea și să lași în urma ta o lume mai bună decât cea pe care ai găsit-o. …Ei mi-au format o sensibilitate culturală care a durat întreaga mea viață.”

*Academia Militară Shattuck – șeful catedrei de engleză, Duke, se ocupa și de clubul de artă dramatică.

*New School for Social Resarch din New York – curs de actorie la Atelierul de teatru (1943).

Încep să știu să joc – învăț să interpretez și să-mi dezvolt un simț al acțiunii și al sentimentelor. Este greu, ca orice altă muncă, dar este o sursă de bucurie pentru mine, fiindcă îmi place.”

”…Stela Adler era sufletul atelierului ( de la New School)… fusese  în Europa și studiase cu Konstantin Stanislavski de la Teatrul de Artă din Moscova…”

”Aproape toată arta interpretării actoricești din filmele de azi a fost inspirată de ea. A avut un efect extraordinar asupra culturii timpului său. … Tehnicile pe care le-a adus în țară și le-a comunicat altora au schimbat enorm jocul de scenă. …lecțiile Stelei au influențat tot mapamondul.”

”După ce am avut succes, Lee Stransberg a încercat să-și asume meritul de a mă fi învățat să joc. Nu m-a învățat niciodată nimic. … Dar Strasberg nu m-a învățat niciodată să joc. Stella a făcut-o – și, mai târziu, Kazan.”

 TEATRUL

*”Mi-o amintesc pe mama” – John Van Druten, piesa a fost un scces și a ținut afișul 2 ani.

*”Truckline Cafe” – Max Anderson (1946). ”Trebuie să vă luați viețile în mâini și să le schimbați – să le suciți și să le învârtiți până găsiți un mod de a trăi!”.

 *”Un tramvai numit dorință” după piesa ”Noaptea de poker” – Williams Tennessee. Tennessee l-a ales pe Brando pentru rolul lui Stanley. Piesa a fostă regizat de Elia Kazan. Filmul a avut premiera la New York pe 3 decembrie 1947.

Un tramvai numit dorință este tăvălugul emoțional al spectacolelor jucate în șase nopți și două după-amieze pe săptămână. …Era extenuant. …Desigur existau și avantaje ale succesului pe Brodway, și nu doar cecul de 550 de $ pe săptămână, care presupun că ar fi echivalentul a vreo 5.000 azi.”

Succesul ”Tramvaiului” a însemnat că găsisem posibilitatea de a mă întreține financiar într-un mod plăcut, dar mi-a afectat și mi-a schimbat viața într-un fel care mi-a adus numai tristețe. … Dar celebritatea a fost blestemul vieții mele și aș fi renunțat bucuros la ea. De îndată ce am devenit faimos, n-am mai putut să fiu din nou Bud Brando din Libertyville, Illinois. …m-am trezit forțat să duc o viață falsă și că toți oamenii pe care i-am cunoscut, cu foarte puține excepții, au fost afectați de celebritatea mea. Oamenii nu relaționează cu persoana care ești, ci cu mitul pe care îl văd în tine, iar acesta este întotdeauna fals. …N-am uitat niciodată viața din Libertyville, când mă simțeam lipsit de iubire, și nici anii de formare în care n-am avut avantajele pe care le am acum. Am fost întotdeauna suspicios față de succes, de capcanele acestuia și de felul în care poate să dărâme totul. În concluzie, cred că ar fi fost mai bine să nu fi ajuns faimos, deoarece toată experiența mea ca adult, viziunea mea asupra vieții și existențele și atitudinea prietenilor și ale familiei mele au fost afectate și distorsionate de succesul meu.”

FILMUL

*”…am fost asaltat de propuneri de piese și filme noi și am acceptat una dintre ele -un contract pentru un singur film, nu unul de 7 ani cu un studio. Este vorba de ”Bărbați”, o poveste despre un grup de soldați paraplegici și cvadriplegici dintr-un spital de veterani din California, după al Doilea Război Mondial. … Nu știu dacă realizarea ”Bărbaților”a  avut ceva de-a face cu asta, dar, când au încercat să mă încorporeze pentru războiul din Coreea, nu m-am arătat interesat. … Citisem destul pentru a deveni mai sceptic în legătură cu lucrurile pe care guvernul SUA le făcea în numele meu.”

 *Al doilea film ”Un tramvai numit dorință”. A jucat cu Vivien Leigh. ”Participarea la acest film mi-a întărit decizia de a nu mai accepta să joc în vreo piesă pe Broadway. Știu că s-a spus că m-am vândut Hollywoodului. Într-un fel, este adevărat, dar am știut exact ce fac. N-am avut niciodată nici un fel de respect pentru Hollywood. Este o întruchipare a avariției, falsității, lăcomiei, vulgarității și prostului gust, dar când joci într-un film, muncești 3 luni pe an, apoi poți să faci tot ce dorești în restul timpului.”

*”Sălbaticul” – avea la bază un incident real, o bandă de motocicliști care terorizează un mic orășel de fermieri din California. ”Mi-a plăcut să-l fac, dar nu m-am așteptat niciodată să aibă impactul pe care   l-a avut. Am fost la fel de surprins ca oricine altcineva când tricourile, blugii și jachetele de piele au devenit simbolul răzvrătirii.”Maron Brando 003

*”Pe chei” – 1930. ”Am avut o mare dilemă dacă să merg la ceremonia de decernare a premiilor Academiei și să accept Oscarul. N-am crezut niciodată că reușita e mai importantă decât efortul depus. Îmi amintesc că m-am dus acolo încă întrebându-mă dacă ar fi trebuit să-mi pun fracul. … De atunci mi-am schimbat opinia despre premii în general, și nu voi mai accepta niciodată vreunul, indiferent de ce tip.”

 ”Așa cum a demonstrat Hitler, una dintre principalele caracteristici ale psihicului uman este faptul că poate fi ușor manipulat prin sugestie. Susceptibilitatea noastră la sugestie este fenomenală, și treaba actorului este să o manipuleze. …Presupun că lucrul care-i face pe oameni să se despartă de banii câștigați cu trudă și să intre într-un teatru sau un cinematograf este faptul că piesa ori filmul le permite să treacă printr-o mulțime de experiențe fără să fie obligați să plătească prețul normal pentru ele. … Actoria, și nu prostituția este cea mai veche meserie din lume.”

Dacă n-aș fi fost actor, m-am gândit deseori că aș fi devenit escroc și aș fi ajuns în pușcărie. Sau aș fi înnebunit. … Cred că aș fi fost un bun șarlatan, mă pricep să spun minciuni, să la impresii greșite și să-i fac pe oameni să mă creadă sincer. Un bun escroc poate să păcălească pe oricine, dar primul pe care-l înșală este el însuși. … Faptul că am avut norocul să am succes ca actor mi-a permis să beneficiez de luxul de a avea timp liber. Trebuia să fac doar un film pe an, lucrând cel mult 3 luni, și eram plătit destul ca să nu fiu silit să muncesc până nu mă chema contabilul și nu-mi spunea: ”Trebuie să plătim impozitul până la sfârșitul anului, așa că ar trebui să mai faci un film.” Când se întâmpla asta, mă uitam în jur și înhățam.”

Lasă un răspuns

